Skip to main content

Zoekmachineoptimalisatie: De balans vinden tussen de technische theorie en het praktisch nut ervan

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is een belangrijk onderdeel van digitale marketing. Het doel van zoekmachine optimalisatie (SEO) is om de zichtbaarheid van een website te vergroten in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Hoewel zoekmachine optimalisatie ongetwijfeld essentieel is voor het bereiken van online succes, is het van cruciaal belang om het belang ervan niet te overdrijven. Uit mijn ervaring met online marketing voor lead generatie heb ik geleerd dat je best niet enkel voortgaat op het organische leads (mensen die spontaan via je website een contactformulier invullen) maar dit moet zien in het breder kader van content marketing, het optimaliseren van verschillende online kanalen en een performante online advertentiestrategie.

De voordelen van website optimalisatie

Verbeterd zicht en bereik

Eén van de belangrijkste voordelen van zoekmachine optimalisatie is het vergroten van de zichtbaarheid van een website. Websites met hoge zoekresultaten krijgen doorgaans meer verkeer, wat kan leiden tot meer klanten en winst. Bedrijven kunnen hun doelgroep effectief bereiken en hun online aanwezigheid versterken door de juiste zoekwoorden te gebruiken en content te optimaliseren. Er bestaan tal van tools om een zoektermenanalyse te doen.

Verhoogde geloofwaardigheid

Websites met hoge zoekresultaten worden door gebruikers vaak als betrouwbaarder beschouwd. Dit kan de loyaliteit en het vertrouwen van klanten versterken en het aantal bezoekers verhogen. Een bedrijf kan zijn reputatie online verbeteren door regelmatig kwalitatieve content te publiceren en zo goed mogelijk te voldoen aan de richtlijnen van zoekmachines. Persoonlijk hecht ik meer belang aan het optimaliseren van content over verschillende kanalen dan louter te focussen op de techniciteit van SEO. Zoals ik reeds aanhaalde, moet een SEO strategie passen binnen een bredere online marketing strategie die aandacht heeft voor elk aspect en vooral: pragmatisch en resultaatgericht.

SEO vs. SEA (online adverteren via zoekmachines)

SEO biedt ook voordelen op de lange termijn. In tegenstelling tot betaalde advertenties, die stoppen met het genereren van verkeer zodra het budget op is, kan een effectieve SEO-strategie – in theorie – jaren aanhouden. Daarmee wil ik zeker niet beweren dat SEO belangrijker is dan SEA. Uiteraard niet want het maken en publiceren van waardevolle content kost ook geld en tijd. Daarom is het belangrijk om beide aspecten van online marketing op een doeltreffende manier te combineren. Het beoogde resultaat zijn “leads” waarmee uw verkopers aan de slag kunnen. Ofwel zijn dit ‘organische’ leads ofwel zijn dit leads die voortkomen uit online advertentiecampagnes.

Overmatig gericht zijn op zoekwoorden

Een veelvoorkomende fout bij zoekmachine optimalisatie is het teveel concentreren op zoekwoorden. Hoewel zoekwoorden belangrijk zijn, moet de inhoud gericht zijn op de gebruiker in plaats van alleen op de zoekmachine. Het gebruik van te veel zoekwoorden kan de leesbaarheid van de inhoud verslechteren en kan zelfs leiden tot straffen van zoekmachines voor “keyword stuffing”.

De dynamiek van zoekalgoritmen

Zoekmachines zoals Google wijzigen hun algoritmen regelmatig, wat kan leiden tot variaties in de zoekresultaten. Een te grote afhankelijkheid van zoekmachine optimalisatie kan gevaarlijk zijn, omdat een enkele update van een algoritme de zichtbaarheid van een website kan beïnvloeden. Om deze reden concentreer je je beter niet enkel op zoekmachine optimalisatie (SEO), maar ook op andere marketingkanalen en strategieën om een stabiele  internetaanwezigheid te behouden.

SEO als onderdeel van een stragegische online marketing aanpak

Wanneer ik een actieplan voorstel voor online marketing en lead generatie hecht ik veel belang aan het ‘grotere geheel’ en aan een pragmatische benadering die daadwerkelijk gericht is op het behalen van resultaten. Met resultaten bedoel ik: kwalitatieve leads genereren en meer of efficiënter verkopen.