Het aantrekken en converteren van geïnteresseerde prospecten in potentiële klanten staat bekend als leadgeneratie. Er zijn verschillende (online) kanalen om vastgoedleads te genereren. Om uw weg te vinden in de vele mogelijkheden is een goed uitgedachte strategie zeer belangrijk. Dit zijn de cruciale pijlers:
Stap 1: Ken uw doelgroep
Vooraleer we van start gaan met het opzetten van onze lead generatie campagnes moeten we uiteraard eerst onze doelgroep kennen. Is ons aanbod gericht op woonkopers of zijn het investeerders? Welke geografische regio willen we bereiken? Enz…
Dit is essentieel om nadien ons advertentiebudget zo efficiënt mogelijk te kunnen spenderen.
Stap 2: Optimaliseer uw online aanwezigheid
Het spreekt voor zich dat we onze leads via alle mogelijke online kanalen willen binnenhalen. Zelf vind ik het nog steeds belangrijk om een professionele website te hebben of een website waar we op zijn minst het project voorstellen.
Ik merk op dat nog veel websites gebouwd worden zonder dat over leadgeneratie werd nagedacht. Ze missen bijv. een duidelijke opt-in pagina (landingspagina waar bijv. een brochure kan worden gedownload) of een ander essentieel onderdeel om kwalitatieve leads te genereren.
Van zodra u een website heeft die voldoende geoptimaliseerd is om als ‘lead magneet’ te dienen, kan u zich focussen op het ‘kenbaar’ maken van uw website aan uw doelgroep. In eerste instantie doen we dit door uw website zo goed mogelijk in te richten om gevonden te worden door de zoekmachines. Dit begint bij het gebruik van de juiste zoekwoorden in de content. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is echter veel meer dan dit. Op het technisch aspect van SEO ga ik in een ander artikel meer in detail in.
Stap 3: Optimaliseren van uw bedrijfsprofiel in de zoekmachines
Een geoptimaliseerd bedrijfsprofiel zorgt ervoor dat uw bedrijf hoger verschijnt in de zoekresultaten wanneer mensen naar relevante producten of diensten zoeken. Dit wordt regelmatig over het hoofd gezien. Ik moet toegeven dat ik daar ook niet zo nauw naar kijk…
Stap 4: Optimaliseren van uw sociale mediakanalen
Eerst is het belangrijk om te weten welke sociale media kanalen u actief wenst te gebruiken: Facebook, Instagram, X, Linkedin, TikTok, YouTube etc. zijn enorm handig om uw boodschap te delen met de wereld maar het is nog meer van belang om keuzes te maken. Content maken kost tijd en geld. Doe het verstandig en resultaatgericht. Ons doel = LEADS genereren, eerder dan zoveel mogelijk content te posten.
Social media ads: Wat mij betreft is dit onze belangrijkste manier om nieuwe leads te genereren. In een ander artikel heb ik het uitgebreid over adverteren met sociale media en hoe dit werkt.
Stap 4: Lead nurturing via e-mail marketing
E-mailmarketing blijft een effectieve manier om leads te ‘nurturen’, i.e. om onze leads warm te houden en op te volgen.
Nieuwsbrieven: Geef regelmatig relevante updates over nieuwe projecten, marktanalyses en ervaringen met klanten. Overschat eveneens de impact niet van nieuwsbrieven.
Automatische e-mailcampagnes: Begeleid leads door de sales funnel met behulp van geautomatiseerde e-mailcampagnes. Stuur bijvoorbeeld een welkomstmail naar iedereen die zich inschrijft, en stuur vervolgens gerichte e-mails op basis van interesses.
Stap 5: Aanwezigheid op portaalsites
Maak een overzicht van relevante immo portaalsites waar u wil adverteren. Zorg ervoor dat u in uw CRM de binnengekomen leads ook kan tracken tot aan de bron (i.e. vanuit welk online kanaal ze gekomen zijn.)
Stap 6: Analyseer en verbeter
Omdat leadgeneratie een continu proces is, is het essentieel om uw strategie regelmatig te analyseren en te optimaliseren. Meten is weten. Dat kan enkel indien uw online marketing strategie gebouwd is op een degelijk marketing automation platform. Ik werk reeds jaren met ActiveCampaign maar er zijn uiteraard nog andere zeer performante platformen.
Wilt u de online zichtbaarheid van uw vastgoedbedrijf naar een hoger niveau tillen?
Neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis consultatie en ontdek hoe wij uw online marketingstrategie kunnen optimaliseren voor maximale resultaten binnen een scherp budget.